دکتر سماوی:
چرا شیعیان در اذان و اقامه گواهی میدهند علی(علیهالسلام) «ولی خدا» است؟
آیتالله صدر:
همانا امیرمؤمنان علی(علیهالسلام)، یکی از بندگان خدا است، که خداوند آنان را برگزیده و بر دیگران، شرافت و برتری داده است،
تا بار سنگین رسالت را پس از پیامبران بر دوش بکشند، و اینان اوصیاء و جانشینان پیامبرانند،
و اگر هر پیامبری جانشینی دارد، همانا علی بن ابیطالب(علیهالسلام) جانشین محمد(صلی الله علیه و آله) است،
و ما او را بر سایر اصحاب مقدم میداریم، زیرا خدا و رسولش او را برتر دانستهاند، و در این مورد دلیلهای عقلی و نقلی از کتاب و سنت داریم،
و این دلیلها هرگز شکبردار نیستند، زیرا نه تنها از سوی ما متواتر و صحیح هستند، بلکه از سوی اهل تسنن نیز متواترند.[6]
و در این زمینه، علمای ما کتابهای فراوانی نوشتهاند،
و چون مبنای حکومت بنیامیه بر محور نابود کردن این حقیقت،و جنگیدن با علی(علیهالسلام) و فرزندانش و قتل آنها بود،
و کار را به جایی رساندند که بر بالای منبرهای مسلمانان، آن حضرت را لعن میکردند،
و مرم را با زور بر این امر، وامیداشتند،از این رو شیعیان و پیروان امام علی(علیهالسلام) گواهی میدهند که آن حضرت، ولی خدا است،
و روا نیست که مسلمانی، ولی خدا را نفرین کند، و این شیوه شیعه، در حقیقت مبارزه با هیئت حاکمه ستمگر بود،
تا اینکه عزت را برای خدا و رسولش و مؤمنان به تثبیت برسانند،
و انگیزهای تاریخی برای تمام مسلمانان و نسلهای آینده باشد تا به حقانیت حضرت علی(علیهالسلام) و انحراف دشمنانش پی ببرند.
به این ترتیب فقیهان ما بر این اساس حرکت کردند که گواهی دادن به ولایت علی(علیه السلام) را در اذان و اقامه مستحب میدانستند،
نه اینکه جزئی از اذان یا اقامه باشد،
بنابراین هرگاه آن کس که اذان یا اقامه میگوید، گواهی به ولایت علی(علیهالسلام) را به نیت اینکه جزئی از اذان یا اقامه است بگوید، اذان و اقامهاش باطل است.[7]
پی نوشتها :
-----------------
[6] - یعنی به قدری نقل شده است که انسان علم به صدور آن، از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پیدا میکند.
[7] - اقتباس از آنگاه... هدایت شدم: ص 88 و 89.
منبع :http://www.eteghadat.com/forum/viewtopic.php?p=1428#1428